Ve středu 3.11 jsem byl pozván do odborné poroty dlouho avizované akce, která se konala v Domu Černé labuti pod názvem Taste Fake Milk. Po úspěšné první akci Taste Fake Meat, kterou koncem září organizovala vydavatelství Black Swan Media, navázali opět na další hromadnou ochutnávku ze sortimentu rostlinných produktů v podobě rostlinných nápojů-mlék. Akce s bohatým doprovodným programem, který zahrnoval také pár slov všech zúčastněných výrobců, se konala ve velice pěkném prostoru v osmém patře budovy na pražské ulici Na poříčí s krásným výhledem na Prahu. Součástí komplexu je také veganská restaurace, prodejna Vegan Word, a řadu dalších služeb spojených s rostlině cílenou komunitou. Neměl jsem tu čest tentokrát kompletně projít, ale brzy tak určitě učiním abych si rozšířil svoje obzory.
- Do poroty ke stolu obloženému více jak dvěma desítkami produktů se mnou usedla šéfredaktorka časopisu Apetit Lucie Šilhová, Libor Vozníček z Rostlinně a Jan Vanžura z Proveg Hodnocena byla převážně chuť, obal, složení, ale také výživové hodnoty a certifikace.
Prezentace se zúčastnilo hned několik převážně zahraničních výrobců. K chutnání bylo ovesné mléko a novinka v podobě šlehačky od vyhlášené švédské značky Oatly, dánské rostlinné nápoje Dryk a Rude Health z portfolia značky Green Heads, vele známé produkty Alpro či rakouská značka Joya. Tuzemskou základnu zde zastupovala výtečné značka Optimistic, specialisté na sójové boby – rodinná firma Soyka, nebo třeba ručně malované čokolády z rostlinného mléka od Steiner & Kovarik, nechyběla zde také hradecká produkce kokosových výrobků Wild & Coco což je na trhu velice chutná alternativa probiotických výrobků. Slovensko zde reprezentovali McCarter s novinkou Body&Future, a makové produkty od Elephantts. Na cestu jsem dostal malou výslužku produktů v tašce značky Solubag, které se během vteřiny rozkládají v horké vodě, ihned jsme si to kolegy v restauraci demonstrativně vyzkoušeli.
Prostorem voněla také čerstvě namletá káva připravované profesionálními kladenskými baristy z Penguin Coffee, doplněná našlehanými rostlinnými nápoji typu barista několika druhů, taková alternativa se v kavárnách stále více zabydluje a dohání tak západní trend klasických kaváren.
Shrnuto podtrženo: byl jsem velice překvapený, jak se produkce rostlinných nápojů za poslední dobu rozšířila. Věřím, že úsilí těchto producentů dopomůže k rozvoji rostlinného stravování mezi běžně se stravujícími zákazníky a stane se i ve více gastronomických podnicích častým standardem, tak jako je tomu u nás v Countrylife. Jsem také rád, že se začínají využívat i jiné produkty než je sója. Bylo zajímavé vyzkoušet, jak chutná hrachové či makové mléko, s doslechu v budoucnu snad ochutnáme i třeba mléko z brambor, což si chuťově zatím nedovedu moc představit. Jen trochu škoda, že se producenti více nezaměřují na výrobu nápojů z ekologicky pěstovaných surovin, takových by mohlo být více, i v tomto je jistá budoucnost.
Nejvíce mě chuťově zaujal lískooříškový nápoj od bývalého Nemléka nyní Optimistic, skvělé vlastnosti a design šlehačky Oatly a velice dobře chuťově vyvážených druhů od Rude Health. Měl jsem možnost také ochutnat rostlinné sýry od Ondřeje Chabery z Kytky k sežrání, třeba mandlový pečený sýr – RÝS – obalený v mandlích nebo také ricotta s mrkvovým loxem – alternativou uzeného lososa, moc zajímavé chutě.